AKTUALNOŚCI

Minimum 6 gramów dziennie, czyli dlaczego warto zostać cynamonowym baronem.

Przez Karol Gołębiewski | W Artykuły, Łódź | 26 Kwiecień, 2016

   Charakterystyczny słodkawo- korzenny smak to podstawowy powód, dla którego chętnie dodajemy cynamon do dań. Okazuje się jednak, że lista walorów tej przyprawy jest bardzo długa, a smak można właściwie umieścić na jej końcu. Po odrzuceniu tych, których nie potwierdzają badania naukowe, wyłoniliśmy 3 najważniejsze argumenty, które przekonają Cię, że warto spożywać minimum 6 gramów cynamonu dziennie.

1. Obniża poziom cukru we krwi i poprawia odpowiedź tkanek na insulinę

Insulina to jeden z najbardziej anabolicznych hormonów produkowanych przez ludzkie ciało. Umożliwia między innymi wnikanie glukozy do komórek, zwiększa aktywność metaboliczną i intensyfikuje syntezę białek. Wymienione mechanizmy w znaczący sposób przyczyniają się do hipertrofii mięśniowej. Między innymi dlatego zaleca się spożywanie węglowodanów prostych po treningu- szybko wywołują reakcję hormonalną. Niestety, jako, że ludzki ustrój bardziej, niż cokolwiek na świecie lubi równowagę (którą w jego przypadku określamy pięknym słowem: homeostaza), po drugiej stronie barykady stoją wady wysokiego poziomu insuliny. Opychanie się produktami zawierającymi duże ilości cukrów, picie słodkich napojów(albo piwa- ma bardzo wysoki indeks glikemiczny!) powoduje, że nasze tkanki przestają reagować na insulinę tak, jak w zdrowym organizmie. Taki stan nazywamy insulinoopornością. Trzustka musi syntezować jej więcej, niż w fizjologicznych warunkach, żeby obniżyć poziom glukozy. Przewlekanie się takiego stanu może prowadzić do rozwoju cukrzycy. Czy muszę jeszcze Cię przekonywać, że warto zadbać o niskie stężenie insuliny? Zapewniam Cię, można to osiągnąć w niesamowicie smaczny sposób.  Tak się składa, że bohater dzisiejszego artykułu w zauważalnym stopniu zmniejsza jej poziom. Dzieje się to bezpośrednio oraz dodatkową drogą- przez obniżenie poziomu glukozy w surowicy.

maxresdefault

Gdyby Tony Montana uzależnił się od cynamonu, prawdopodobnie byłby dziś okazem zdrowia (a wielką kasę czesał w świecie fitness i suplementów).

2. Spowalnia opróżnianie żołądka

Zespół naukowy pod kierownictwem dr Joanny Hlebowicz wykazał, że zjedzenie minimum 5- gramowej porcji przyprawy w znaczący sposób opóźnia pasaż żołądkowy. To dobra wiadomość dla wszystkich, którym wiecznie burczy w brzuchu. Dłuższe zaleganie pokarmu w górnej części przewodu pokarmowego zmniejsza chęć na podjadanie i pomaga opanować uczucie głodu. Poza tym spowolnieniu ulega przechodzenie pożywienia do jelit, gdzie składniki pokarmowe są wchłaniane. Jaki z tego wniosek? Poziom insuliny nie wzrośnie nagle, lecz powoli i dłużej będzie się utrzymywać na bezpiecznym poziomie(patrz: punkt 1). Dr Hlebowicz przeprowadziła również badanie uzupełniające, w którym udowodniono, że porcje mniejsze- od 1 do 3 gramów przyprawy- nie przynoszą aż tak wyraźnego efektu. Następnym razem nie ograniczaj się- sypnij jeszcze trochę cynamonu!

article436

3. Gasi stan zapalny

Badanie przeprowadzone przez grupę irańskich naukowców z Food Security Research Center przy Uniwersytecie Medycznym w Isfahan wykazało, że cynamon wykazuje wyraźne działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Nie znamy dokładnego mechanizmu, w jakim powstaje ten efekt, jednak dowody kliniczne są niepodważalne. Ta część artykułu powinna zainteresować miłośników ciężkiego treningu, który może wywołać wszystkie z objawów zapalenia: zaczerwienienie (rubor), podwyższoną temperaturę (calor), ból (dolor) i zaburzenie prawidłowego funkcjonowania (functio laesa). Nie żałuj cynamonu przygotowując następny posiłek potreningowy! Powinieneś pamiętać o nim także w czasie infekcji (a najlepiej spożywać go codziennie).

Każdy z przedstawionych argumentów powinien przekonać Cię, żeby do swojej porannej owsianki czy popołudniowej przekąski dodać szczyptę słodyczy i zdrowia. Jeśli to jednak nie wystarczy, na zakończenie warto wspomnieć, że cynamon jest silnym afrodyzjakiem. Ten efekt jest wyraźny zwłaszcza w przypadku pań. Chyba nikt nie ma już wątpliwości, dlaczego czasem warto sypnąć go trochę więcej…

1. Hlebowicz J, Darwiche G, Bjorgell O, Almer L-O. Effect of cinnamon on postprandial blood glucose, gastric emptying, and satiety in healthy subjects. Am J Clin Nutr 2007;85:1552-1556.
2. Solomon T, Blannin A. Changes in glucose tolerance and insulin sensitivity following 2 weeks of daily cinnamon ingestion in healthy humans. European Journal of Applied Physiology 2009;105:969-976.
3. Hlebowicz J, Hlebowicz A, Lindstedt S, et al. Effects of 1 and 3 g cinnamon on gastric emptying, satiety, and postprandial blood glucose, insulin, glucose-dependent insulinotropic polypeptide, glucagon-like peptide 1, and ghrelin concentrations in healthy subjects. Am J Clin Nutr 2009;89:815-821.
4. Jitomir J, Willoughby DS. Cassia Cinnamon for the Attenuation of Glucose Intolerance and Insulin Resistance Resulting from Sleep Loss. Journal of Medicinal Food 2009;12:467-472.
5. Mashhadi NS1, Ghiasvand R, Askari G; Influence of ginger and cinnamon intake on inflammation and muscle soreness endued by exercise in Iranian female athletes; Int J Prev Med.2013 Apr;4(Suppl 1):S11-5

Zdjęcia:

http://milosnykontakt.pl/previews/article436.png

http://images.complex.com/complex/image/upload/t_article_image/tuc0dqtik5ldgp87ydke.jpg

personal-trainers.pl © 2013. Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekty UE       xhost.cc