AKTUALNOŚCI

Krótka rozprawa na temat…. Biegania bez butów.

Przez Marek Jędrzejewski | W Artykuły | 31 stycznia, 2014

Od pewnego czasu powiększa się grono osób, które decydują się na bieganie boso. Ci, którzy decydują się zrezygnować z obuwia sportowego, twierdzą, iż dzięki temu poprawią biomechanikę stopy i zmniejszą ryzyko kontuzji w czasie treningu. Naukowcy dowiedli już słuszność pierwszego twierdzenia, donosząc jednocześnie o 4-procentowej poprawie wydajności treningu, jednak korelacja między bieganiem boso, a ilością kontuzji nie została jeszcze poparta wiarygodnymi badaniami.

Część ekspertów przyznaje racje „bosym biegaczom” – jogging w butach powoduje osłabienie pracy pewnych niewielkich mięśni stop. Z tego powodu zarówno mięśnie, jak i ścięgna czy więzadła nie są wzmacniane w czasie treningu. Zdaniem specjalistów specjalne wkładki, stabilizatory stopy czy amortyzujące podeszwy osłabiają biomechanikę stopy i przyczyniają się do kontuzji nóg, zwłaszcza stóp i kolan.
Według innych, właściwie dobrane obuwie może poprawić pracę stopy, skorygować biomechaniczne problemy i pomóc zmniejszyć ryzyko urazu. Argumentem popierających bieganie w butach jest również fakt, że ortopedzi zalecają stosowanie ortez w celu leczenia dolegliwości, a nie rekomendują tak prostych rozwiązań jak rezygnacja z obuwia.
Dopóki nie zostaną przeprowadzone dokładniejsze badania, wciąż nie możemy jednoznacznie stwierdzić, czy bieganie boso niesie więcej korzyści niż stosowanie specjalistycznego obuwia.
Przedstawiamy więc plusy i minusy wynikające z biegania bez butów.

Potencjalne korzyści

1.Rezygnacja z obuwia, bądź wybranie jak butów imitujących bieganie boso pozwoli Ci wzmocnić mięśnie, ścięgna i więzadła nóg, a na dodatek rozwinąć bardziej naturalny sposób biegania i chodzenia.
2.Pozbycie się grubej podeszwy pomoże Ci rozciągnąć i wydłużyć mięsnie goleni oraz ścięgno Achillesa. Unikniesz takich urazów, jak zerwanie czy zapalenie ścięgna piętowego oraz przykurcze łydek.
3.Bieganie boso pozwala też wpracować odpowiednią technikę „lądowania” na przedniej części stopy, zamiast na pięcie. Dowiedziono, że najbardziej efektywnym jest wybijanie się ze środkowej części stopy, z kolei wybicie z pięty(powodowane często przez grube wkładki) jest równoznaczne z nieznaczną utratą prędkości przy każdym kroku.
4.W czasie treningu bez butów zmuszasz do pracy najmniejsze mięśnie stopy, całej kończyny dolnej i okolicy biodrowej. Poprawiasz poczucie równowagi i głębokiego- proprioceptywnego czucia.

Potencjalne szkody

1.Nagłe przerzucenie się na bieganie bez butów może okazać się dużym-negatywnym zaskoczeniem dla Twojego układu ruchu, który nie jest przygotowany na nową formę biegania. Potrzebny jest pewien okres adaptacji.
2.Dlaczego „naprawiać to, co nie jest zepsute”?
Czy naprawdę potrzebujesz zaczynać przygodę z bieganiem bez butów, jeśli „standardowy” jogging nie wiąże się z dolegliwościami bólowymi?
3.Kiepska ochrona stóp
Buty, co oczywiste, stanowią ochronę przed szkłem, kamieniami, drzazgami i innymi zanieczyszczeniami, które spotyka się na drodze. Oprócz tego stanowią rodzaj tarczy termicznej i umożliwiają wykonanie treningu nawet w bardzo zimny- a nawet śnieżny!- dzień.
4.Zapalenie ścięgna Achillesa i nadwyrężenie mięśni goleni
Szok wywołany nagłą przejściem z biegania w butach do biegania boso czasem powoduje zapalenie ścięgna Achillesa. Ze względu na brak podwyższenia pięty, które występuje w podeszwie buta, wzrasta ryzyko przeciążenia mięśni tylnej grupy goleni.
5.Ból podeszwowej części stopy
Podeszwy stóp są skupieniem miękkich, delikatnych i tkliwych tkanek. W początkowym okresie biegania bez butów przyzwyczajenie do twardej, sztywnej podeszwy może być przyczyną bólu, a nawet zapalenia powięzi.
6.Przygotuj się na pęcherze
Przez kilka pierwszych tygodni biegania boso lub w dopasowanych butach, ryzyko pojawienia się odcisków jest prawie 100-procentowe.
7.Będziesz wyglądać… dziwnie
Musisz przygotować się na to, że kolejny Cejrowski- tym razem uprawiający jogging- z pewnością będzie przyciągał spojrzenia.
Moda na bieganie boso naturalnie dotarła już do producentów sprzętu dla sportowców. Liderzy rynkowi sprzedający buty do biegania przedstawiają ofertę dla tych, którzy chcą spróbować sposobu biegania naszych przodków. Szeroko dostępne są buty minimalistyczne, jak Nike Free, Terra Plana czy Vibram FiveFingers(separujące palce u stóp).

Bibliografia:

Michael Warburton. Barefoot Running. Sportscience 5(3), sportsci.org/jour/0103/mw.htm, 2001

Benno M. Nigg. Barefoot shoes; energy return & future shoe development. Footwear Science, 1942-4299, Volume 1, Issue 1, Supplement 1, 01 June 2009, Pages 80 & 82

Nigg BM, Emery C, Hiemstra LA. Unstable shoe construction and reduction of pain in osteoarthritis patients. Med Sci Sports Exerc. 2006 Oct;38(10):1701-8.

von Tscharner, V., Goepfert, B., and Nigg, B.M.. Changes in EMG signals for the muscle tibialis anterior while running barefoot or with shoes. J. Biomechanics 36: 1169-1176, 2003.

Karol Gołębiewski

personal-trainers.pl © 2013. Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekty UE       xhost.cc