AKTUALNOŚCI

Czas na przerwę!

Przez Karol Gołębiewski | W Artykuły | 2 lutego, 2014

W życiu każdego z nas przychodzi taki moment, w którym lepiej jest odpuścić. Jak rozpoznać tę chwilę w treningu biegacza

1.Żelazny uścisk

Uczucie przeraźliwie mocnego ucisku w klatce piersiowej może być objawem niedrożności naczyń wieńcowych, a nawet zawału serca. Na zasadzie tzw. bólu przenoszonego, ból z serca często promieniuje do ramion, karku, a nawet dożuchwy. Taki ból wcale nie musi długo trwać- często nawet krótki jest objawem ostrzegawczym. Co oczywiste, nie każdy ucisk w klatce świadczy o patologii układu sercowo- naczyniowego. Namawiamy jednak do zachowania ostrożności i nielekceważenia sygnałów ostrzegawczych, które prezentuje nam ciało. Jeśli ból powtarza się, lub naprawdę Cię zaniepokoił- zalecamy konsultację z lekarzem.

2. Nie możesz złapać powietrza

Jeśli Twój oddech staje się świszczący, a każdy kolejny wdech zaczyna być wielkim wysiłkiem, koniecznie się zatrzymaj. Podnieś ramiona w górę, aby zwiększyć objętość klatki piersiowej, lub oprzyj się o coś wyprostowanymi rękoma- umożliwisz wtedy działanie pomocniczych mięśni wdechowych, a tym samym ułatwisz napełnianie płuc powietrzem. Jeśli jednak 5-cio minutowy odpoczynek nie pozwala Ci wyrównać oddechu, powinieneś czym prędzej udać się do lekarza.

3. Niezwykłe uczucie zmęczenia

Jeżeli po normalnym treningu łapie cię uczucie braku tchu i niewyobrażalnego zmęczenia, a zwłaszcza jeśli uczucie to utrzymuje się przez kilka dni z  rzędu- nie jest to zwykłe przeciążenie. Takie niezwykłe zmęczenie może bowiem świadczyć o procesach patologicznych toczących się w Twoim organiźmie. Może być też wynikiem chorób układu krążenia, astmy powysiłkowej, cukrzycy i wielu innych, groźnych chorób.

Jeśli sytuacja opisana w tym punkcie dotyczy Ciebie, zalecamy wykonanie prostego testu. Przez tydzień zmniejsz dystans biegu o połowę i zobacz, czy sytuacja się poprawiła. Jeśli w dalszym ciągu czujesz nienaturalne wyczerpanie- czas na wizytę u lekarza.

4. Zawroty głowy i nienaturalne tętno

Te objawy mogą sugerować, że cierpisz na chorobę serca zwaną kardiomiopatią. Nieregularne bicie serca i zawroty głowy mogą wystąpić do 2 godzin po wysiłku. Najbardziej narażeni są ludzie otyli i słabo wytrenowani, ale przypadłość występuje również u osób bardzo aktywnych fizycznie.

5. Przeziębienie i grypa

Złe samopoczucie i katar nie oznaczają, że musisz opuścić trening. Ba, najnowsze badania wykazują, iż trening o umiarkowanej intensywności pomaga zwalczyć lekkie stany zapalne. Jeśli jednak pojawia się gorączka, czujesz ból w mięśniach i stawach, lepiej sobie odpuśić trening, gdyż wprowadzisz organizm w jeszcze większy stan immunosupresji.

 

Źródło:

Magazyn Men’s health wydanie specjalne pt.: Running

 

Karol Gołębiewski

 

 

personal-trainers.pl © 2013. Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekty UE       xhost.cc