AKTUALNOŚCI

Co za dużo to niezdrowo, czyli słów kilka o hiperwitaminozie.

Przez Karol Gołębiewski | W Artykuły | 22 lutego, 2014

Można je kupić w każdej aptece, kiosku, czy przy kasie w supermarkecie. Na ich reklamy natykamy się na każdym kroku, a zewsząd docierają do nas informacje o ich zbawiennym wpływie na samopoczucie. Są sprzedawane jako pigułki, syropy lub tabletki do rozpuszczania.

O czym mowa? Oczywiście o preparatach witaminowych.

Nie jest tajemnicą, że prowadzenie zdrowego trybu życia jest teraz w modzie. Ciężko jednak wyczuć gdzie znajduje się granica, której przekroczenie wiąże się z obsesją na punkcie wyglądu i zdrowia. Koncerny farmaceutyczne zarabiają krocie produkując suplementy diety, których przyjmowanie jest tylko z pozoru obojętne dla naszego organizmu. Łatwa dostępność preparatów skłania nas do myślenia, że ich spożywanie niesie ze sobą jedynie pozytywne skutki. Jakie ryzyko wiąże się z nadmiernym spożywaniem tego typu produktów? W jaki sposób odnaleźć złoty środek i czym zastępować tabletki? Czym jest hiperwitaminoza i jak ją rozpoznać? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

1. Kiedy warto sięgać po witaminy z „opakowania”?

Jeśli przypuszczasz, że cierpisz na niedobór któregokolwiek z mikroelementów, pierwszym krokiem powinna być konsultacja ze specjalistą. Wykonaj odpowiednie badania, w których sprawdzisz poziom danych substancji we krwi, a następnie udaj się do lekarza, który doradzi Ci, czy powinieneś coś z tym zrobić. Warto porozmawiać z rodziną być może niski poziom witamin i minerałów trapił również Twoich rodziców i dziadków, a mimo to wszystko było z nimi w porządku?

Mature woman and her choice -  pills or fruit

2. Otrzymujesz diagnozę – cierpisz na niedobór witaminy lub minerału X. Przyczyny mogą być różne – możliwe, że spożywając pokarmy z wąskiej grupy nie dostarczasz potrzebnych mikroelementów swojemu organizmowi. Inną przyczyną mogą być zaburzenia wchłaniania – Twoje ciało nie przyswaja danej substancji w odpowiednim stopniu. W obu wypadkach musisz zwiększyć podaż związku X. W jaki sposób? Najlepiej, jeśli dostarczysz go z produktów naturalnych – dowiedz się, w których pokarmach występuje w największej ilości i stopniowo zwiększaj ich ilość w diecie. Jeśli to nie pomoże lub jesteś zwolennikiem prostszych rozwiązań(np. ze względu na oszczędność czasu) sięgnij po odpowiedni suplement. Pamiętaj jednak – suplement, jak podpowiada samo znaczenie tego słowa, stanowi dodatek, nie może zastąpić produktu naturalnego. Dlatego prawdopodobnie najlepsze wyniki osiągniesz łącząc obie metody dostarczania sobie substancji X.

3. Hiperwitaminoza – termin, który prawdopodobnie każdy z nas poznał siedząc w szkolnej ławce. Tylko co on dokładnie znaczy? Mówiąc językiem biznesu, z hiperwitaminozą spotykamy się, kiedy podaż przekroczy popyt. Przyjęcie ilości witamin znacznie przekraczającej zapotrzebowanie, wiąże się z występowaniem specyficznych objawów chorobowych. Dotyczy to przede wszystkim witamin A, D, E, K, czyli tych, które rozpuszczają się w tłuszczach. Właśnie ten fakt świadczy o tym, że o wiele trudniej pozbyć się ich nadmiaru, niż tych, które rozpuszczają się w substancjach polarnych(np. w wodzie).

Jak objawia się nadwyżka poszczególnych witamin?

Nadmiar witaminy A

Objawia się ociężałością, osłabieniem mięśni, odwapnieniem kości, utratą apetytu, niekorzystnymi zmianami dermatologicznymi (owrzodzenia skóry, wyłysienie), krwotokami, zaburzeniami pracy serca, nerek i ośrodkowego układu nerwowego. Może prowadzić do powstania nowotworów. Jest to tzw. efekt karcynogenny. Wymienione zmiany następują na skutek długotrwałego spożywania witaminy A znacznie przekraczającego normę (ok. 30 mg/dobę, norma 1 mg/dobę) przez dłuższy czas. Warto zaznaczyć, iż nawet niewielki nadmiar witaminy A jest szkodliwy dla dziecka rozwijającego się w łonie matki (efekt teratogenny).

Nadmiar witaminy D

Nie jest możliwe wywołanie hiperwitaminozy przy zwykłej diecie lub intensywnej ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe. Nadmierna ilość promieni UV rozkłada witaminę D do suprasterolu zapobiegając nadprodukcji. Do przedawkowania witaminy D podawanej doustnie dochodzi rzadko, ponieważ wymaga podawania przewlekle dużych dawek tej witaminy – ok. 50 tys. j.m. na dobę lub więcej. W niektórych chorobach np. sarkoidozie, gruźlicy czy idiopatycznej hiperkalcemii o wiele mniejsze dawki niewiele przekraczające dawki terapeutyczne (np. powyżej 1000 j.m. na dobę) mogą już spowodować objawy zatrucia. Poziom witaminy D przekraczający 200 ng/ml (500 nmoli/L) uważa się za potencjalnie toksyczny prowadzący do hiperkalcemii i hiperfosfatemii. Tolerowalny wyższy poziom przyjmowania witaminy D został określony na 2000 j.m.

Występujące objawy są związane z hiperkalcemią – nudności i wymioty, brak apetytu, zaparcia, osłabienie i łatwe męczenie się, nadmierne pragnienie, wzmożone oddawanie moczu, świąd skóry, bóle głowy. Przy towarzyszącej hiperkalciurii może dochodzić do tworzenia złogów nerkowych (kamica nerkowa), a także zwapnień (nefrokacynoza), następnie do niewydolności nerek. Złogi wapniowe mogą pojawiać się w tkankach np. tętnicach, sercu, płucach. U dzieci można zaobserwować opóźnienia w rozwoju psychomotorycznym.

Nadmiar witaminy E

Zbyt duże dawki witaminy E mogą spowodować zaburzenia czynności przewodu pokarmowego, uczucie zmęczenia i osłabienia. Na szczęście przedawkowanie tej witaminy zdarza się bardzo rzadko, gdyż normalnie 60% dawki dziennej wydalane jest wraz z kałem.

Nadmiar witamin z grupy B

Hiperwitaminoza witaminy B1 objawia się drżeniem mięśni i kołataniem serca, a witaminy B2 – świądem, drętwieniem kończyn oraz uczuciem palenia i kłucia.

źródło: wikipedia.pl

Hiperwitaminoza witaminy C nie została dotychczas potwierdzona naukowo. Żadne skutki uboczne nie występują nawet w przypadku przyjmowania dawek znacznie przekraczających dziennie zapotrzebowanie.

Podsumowując: jeśli złe samopoczucie trapi Cię od dłuższego czasu – wykonaj badania. Dopiero później podejmij kolejne kroki. Pamiętaj też, że witaminy absorbowane z pożywienia zawsze będą lepsze od tych, które są produkowane w laboratorium.

Nasza rada dotycząca źródła cennych witamin!

Nasza rada dotycząca źródła cennych witamin!

Bibliografia:

http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/answers-nutrients/answers-vitamin-overdose

http://www.radomsko24.pl/m/gnews/group/KACIK-PORAD-LEKARSKICH/news/Przedawkowanie-witamin-czyli-hiperwitaminoza

http://www.vitalogy.pl/zdrowie-i-psychologia,choroby-i-dolegliwosci,156,hiperwitaminoza-czyli-co-za-duzo-to-niezdrowo.htm

http://portal.abczdrowie.pl/hiperwitaminoza

http://pl.wikipedia.org/wiki/Hiperwitaminoza

 

personal-trainers.pl © 2013. Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekty UE       xhost.cc